Stollen (desert german de Crăciun)

Luna asta a început promițător, cu deserturi de Crăciun internaționale. Am primit o sugestie să încerc o rețetă de stollen (un tip de pâine dulce cu fructe uscate specific orașului german Dresda) și mi s-a părut o idee bună, drept pentru care m-am apucat de treabă.

Am urmat în mare rețeta de aici, dar fără marțipan și citrice confiate (marțipanul nu e pe lista preferințelor mele, portocală sau lămâie confiată nu am găsit la timp – data viitoare o să le adaug). Ar fi mers și mai multe condimente, ca să fie mai parfumat. Cantitatea de fructe uscate am redus-o față de rețeta de bază și a fost foarte bine așa, nu am simțit că trebuia să pun mai multe. S-a simțit puternic gustul de unt și de vanilie și per total a ieșit delicios, după cum pot depune mărturie mai multe persoane.

Ingrediente:

 

  • 1 kg făină
  • 200 gr zahăr
  • 400 gr unt nesarat
  • 500 ml lapte
  • 1 pliculeț drojdie uscată sau 110 gr drojdie proaspătă
  • 1 linguriță/1 fiolă esență de vanilie
  • 1 linguriță nucșoară măcinată
  • ½ linguriță cuișoare măcinate
  • ½ linguriță scorțișoară
  • 100 gr migdale macinate
  • 500 gr fructe uscate (stafide, agrișe, merișoare, cireșe confiate etc.)
  • 1 sticluță esență de rom sau câteva linguri de rom
  • 200 gr coajă de lamâie și portocală confiată
  • zahăr pudră + 50 g unt + 100 ml lapte pentru crustă

Preparare:

Cu câteva ore înainte, se pun fructele la înmuiat în esență de rom (sau chiar în rom sau coniac). Le puteți înmuia și în apă călduță sau deloc (rămân ceva mai uscate în prăjitură, dar nu e o problema).

Untul tăiat în cubulețe se topește în lapte, la foc mic. Amestecul nu trebuie să devină fierbinte (dacă se încălzește prea tare, lăsați-l să se răcească puțin). Se adaugă zahărul și se amestecă pentru a-l dizolva. La final, când amestecul este doar puțin călduț, se poate adăuga și esența de vanilie.

Drojdia uscată și condimentele se amestecă în făină. Într-un vas mare, se adaugă laptele și untul topit, după care se încorporează făina, amestecând cu o spatulă îngustă pentru a omogeniza aluatul. Din cauza cantității mari de unt, aluatul rezultat va fi destul de moale. Aluatul trebuie frământat bine, cel puțin 10 minute.

Conform rețetei originale, aluatul ar trebui lăsat să crească cel puțin o oră, apoi frământat din nou, amestecate fructele (inclusiv migdalelele), apoi lăsat iar să crească o oră sau chiar mai mult. Eu am amestecat direct și fructele (e o operație destul de anevoioasă, pentru că sunt multe fructe) și apoi l-am lăsat cam o oră să crească.

Fructele trebuie amestecate bine, împăturind aluatul succesiv. Cele care cad se adaugă din nou și se continuă până sunt distribuite cât mai omogen.

După ce aluatul a crescut, se poate împărți în trei bucăți, care se rulează și se așează într-o tavă tapetată cu hârtie de copt și unsă cu puțin unt (e suficient aluat pentru o tavă de cuptor, respectiv, trei rulouri mari – eu am facut patru mai mici pt ca m-am grăbit și nu am apreciat corect cantitatea de aluat).

20161207_222105

 

„Cozonacii” se dau la copt cam o oră, la 180 °C. La final, cât sunt încă foarte calzi, se ung din belșug cu un amestec de unt topit în lapte, după care se presară mult zahăr pudră, așa încât să se absoarbă în unt și să creeze o crustă.

Se servește feliat, preferabil după ce s-a răcit 🙂

 

Lasă un răspuns

