Scottish Tablet

Cu gândul la escapada care se apropie, entuziasmul, dar mai mult ideea inocentă că o să fie o rețetă simplă, m-au convins să încerc (în sfârșit) să fac tableta scoțiană. Simplu nu a fost, dar după trei încercări am găsit formula corectă.

Scottish tablet, cel mai delicios diabet :),  conține doar trei ingrediente: unt, zahăr și lapte evaporat (unele rețete folosesc și lapte condensat îndulcit).

Laptele evaporat a fost o problemă, pentru că cel care se găsește la noi (lapte condensat neîndulcit) este ceva mai lichid decât cere rețeta (ar trebui să aibă consistența smântânii lichide sau a înghețatei topite). Eu am rezolvat problema dizolvând 3 linguri de lapte praf în laptele evaporat (într-un ibric, pe foc mic). Am folosit lapte condensat neîndulcit Pilos de la Lidl, dar există variante similare și prin Cora sau Auchan (lapte condensat neîndulcit pentru cafea).

O variantă alternativă la ideea cu laptele praf ar fi să folosiți mai mult lapte condensat, pe care să îl fierbeți până scade și ajunge la consistența dorită.

Ingrediente tabletă scoțiană:

  • 450 g zahăr
  • 125 g unt
  • 170 g lapte condensat neîndulcit + 3 linguri lapte praf (sau 170 g lapte evaporat, de exemplu, marca Carnation de la Nestle)

Preparare:

Am tapetat cu hârtie unsă cu unt o tavă dreptunghiulară (cca. 20×30 cm).

Am pus laptele într-o oală mare de inox, împreună cu zahărul. Am amestecat până când zahărul s-a dizolvat aproape complet. Am adăugat apoi untul (tăiat cubulețe, pentru a se topi mai ușor). După ce s-a încorporat și untul, am redus flacăra la minimum și am amestecat continuu. Veți observa că amestecul se închide ușor la culoare, căpătând aspect de caramel (din cauza zahărului care se caramelizează treptat).

După câteva minute, amestecul începe să fiarbă cu bule mari, care se sparg (asemenea unor cratere).

Amestecați în continuare, încă 10-15 minute (aveți grijă să nu se ardă). Când considerați că a scăzut suficient caramelul, opriți focul și lăsați-l să se odihnească un minut. Apoi, folosind un mixer electric, bateți bine amestecul timp de 2-3 minute.

Turnați caramelul în tava unsă cu unt și lăsați-l să se răcească. Când începe să se solidifice (ar trebui să aibă un aspect ușor granulat, nu elastic), marcați cubulețe de mărimea dorită, cu un cuțit. Dați la frigider caramelul. Serviți-l tăiat cubulețe.

Eu l-am folosit pentru a pregăti un baton cu trei straturi:

  1. strat de ciocolată de casă
  2. fulgi de porumb cu miere, zdrobiți + miez de nucă tocat mărunt (prăjit puțin în prealabil)
  3. strat de caramel (Scottish tablet)

DSC_7645

Lasă un răspuns

